De Spiegel, een groene school

Christelijke Basisschool De Spiegel in Dalfsen heeft een mooi, groen speelplein. Ali Kamphuis en Janneke Dijkhof van de werkgroep Operatie Steenbreek zijn nieuwsgierig naar de totstandkoming van het plein en naar de manier waarop de school met duurzaamheid omgaat. Ze gaan op bezoek bij de school en worden verwelkomd door directeur Max Bakhuis. Een verslag van Janneke Dijkhof.

Bij de nieuwbouw van De Spiegel werd al snel duidelijk dat het schoolplein aan de krappe kant was om alle leerlingen daar tlaten spelen. Naast het schoolplein lag een groenstrook van de gemeente. In goed overleg met de gemeente is er een plan gemaakt. Het terrein blijft openbaar, zodat ook buurtkinderen er kunnen spelen. Het onderhoud van de houten speeltoestellen pakken de partijen gezamenlijk op. Daarnaast heeft De Spiegel ook eigen speeltoestellen meegenomen van Het Kleine Veer en De Schakel, de voorgangers van De Spiegel. Zo is er een grote speelruimte voor de leerlingen gekomen.

Invulling speelterrein

Nieuwe speeltoestellen op het speelplein komen er vaak op verzoek van de kinderen. Kinderen willen graag een (nest)schommel erbij. De kinderen hebben een plan gemaakt en acties op poten gezet om geld in te zamelen. De school verdubbelt het gespaarde bedrag en zo kan het speeltoestel worden gerealiseerd.

Tiny Forest

Ongeveer twee jaar geleden is er op verzoek van de ouders een tiny forest gerealiseerd. In samenwerking met de ouders is er achter op het veld een deel puur natuur ontstaan met struiken en planten. Insecten en vlinders komen hierop af.

Voordelen van het groene schoolplein

Er wordt ontzettend veel gespeeld, er is meer variatie in het spel en je ziet de leerlingen genieten. Het plein nodigt uit tot samenspelen. Door het robuuste materiaal is er weinig onderhoud.

De groepen spelen in wisselende pauzes buiten. In de praktijk bleek dat de overgang van groep twee naar groep drie de leerlingen het vele buitenspelen misten.  De favoriete speeltoestellen zijn de nestschommel, de schommel en het voetbalveldje. Door de grootte van het schoolplein belemmert dit veldje het spelen van de andere kinderen niet.

De ouders zijn positief over het schoolplein.  In de begintijd was er ook een berg zand met een glijbaan. Daar werd veel gebruik van gemaakt, met als gevolg dat het gras verdween en er zand over bleef. Dit zorgde voor vuile kleren. Op verzoek van de ouders is de berg zand verwijderd. In de groenstrook is nu een wadi.

Duurzaam schoolgebouw

De Spiegel heeft tijdens de nieuwbouw gebruikt gemaakt van verschillende fondsen. Met subsidiegelden is er een sedumdak gerealiseerd. Er is een eigen hemelwater afkoppeling door de infiltratiekratten in de grond. Binnenkort komen er zonnepanelen op het dak om de energierekening omlaag te brengen. Door de grootte is De Spiegel een grootverbruiker als het om energie gaat.

Voor de verwarming en afkoeling van het gebouw wordt gebruik gemaakt van aardwarmte. Er is vloerverwarming en een mechanische ventilatie zorgt voor koelte en warmte. In het gebouw is een constante temperatuur van 22 graden.

Implementatie in de les

De Buitenspiegel in Ankum kent een moes-en bloementuin. Stagiaires van het Zone.college hebben hiervoor twee bakken geplaatst. Die vormen een wezenlijk onderdeel van het lespakket. En een ander voordeel is dat leerlingen die graag met hun handen werken hier helemaal op hun plek zijn. Er is een gevarieerd aanbod. Met SAAM Welzijn wordt overlegd of er vrijwilligers zijn die graag een helpende hand bieden in de moestuin. In het techniekaanbod houden leerlingen zich bezig met zonnecellen. Bij wereldoriëntatie komen energie en duurzaamheid als thema’s terug.

Onder de indruk fietsen Ali en Janneke weer terug naar huis.

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via Whatsapp